Friday, December 20, 2019




Almarhum Haji Muhammad Huzairi Akmal....

Dilahirkan pada 7hb August 1994 dan telah kembali kepada Allah Pencipta pada 21hb Nov 2016.
Banyak yang aku nak tulis dan luahkan dari sejak dia lahir hingga dia tinggalkan aku...aku masih tersentak dan seperti trauma atas kehilangan mengejut ini..seperti aku menyalahkan diri sendiri kerana tidak mampu menjaga dia dengan baik semasa hayatnya..
Aku lahirkan dia waktu hampir maghrib lebih kurang waktu aku melahirkan Abang nya...lahirkan dengan badan yang bulat dan semangat...putih...rambut lebat...Sempurna sangat Allah anugerahkan dia padaku..comel ...seawal aku tahu jantina..aku dah siapkan namanya...sangat unik dan bermakna dalam kehidupan aku....
Dari awal kelahiran dia tidak banyak kerenah lagipun Atok yg menjaga dia...cara orang tua berpantang...walaupun waktu itu Atok tak berapa larat tapi demi cucu yang dia sayang...aku dijaga dengan sempurna...
Kehidupan dia banyak bersama Atok...sehingga menjadi cucu kesayangan...apa saja dia mintak Atok akan bagi..sesusah mana pun...bila aku bekerja Atok akan jaga dia bersama Abang....Atok terlalu manjakan dia dan Abang..ada masa Atok tak bagi bawak balik...temankan Atok ...
Sebelom meningkat usia setahun dia selalu demam...selsema...boleh dikatakan aku selalu cuti sebab nak menjaga dia...boleh dikatakan setiap minggu...adakalanya dia tak tidur...puas aku bawa ke doctor...berubat cara kampung...tapi walau kerap demam badan dia tak pernah susut...dalam 3 beradik dia paling gebu dan gempal...sehinggalah Atok minta dia duduk dengan Atok terus...tak perlu berulangalik pagi dan petang...mana tau kan dia serasi bila duduk dengan Atok....sesungguhnya ...bila dengan Atok dia tak demam...tak meragam...Alhamdulillah...aku setiap petang balik umah Atok dulu sebelom balik rumah...memang sunyi sebab anak2 dengan Atok tapi demi kesihatan dia...aku redha...kebetulan kami tinggal tak jauh...senang aku nak berulang alik...setiap petang bila balik keja ..dia dah siap mandi...Atok bagi main kat luar....Atok tinggal umah setinggan waktu tu...jadi petang sementara aku balik kerja Atok akan bagi dia main di luar dengan pengawasan Atok...satu sikap Atok menjaga cucu...sangat2 aku suka...tak kiralah cucu lelaki atau perempuan...lepas mandi cucu2 disapu bedak sampai putih muka...comot pulak tu...tp aku tak kisah..yang penting wangi....
Begitulah anak2 aku bila dibawah jagaan Atok....aku tak perlu risau pun...serba serbi cukup....tak salah kalau anak2 aku mmg menjadi kesayangan Atok...sebab dalam ramai anak mak...aku lah yang paling susah kehidupan...Mak banyak bantu aku ..
Dari kecil anak2 aku dengan Mak..sehinggalah besar...dan lahirlah seorang lagi ...tapi waktu itu dia dah berumur 6 tahun baru adik dia lahir....aku menjarakkan supaya dia dan Abang tidak merasa terabai ...
Sejak dia masuk sekolah dari Tadika aku cukup risau dengan keselamatan dia juga anak2 lain...setiap hari aku akan tanya...ada sesapa kacau adik kat sekolah tak? Oleh kerana jarak umur dia itu ..sejak dari kecil aku panggil dia adik ..Minggu pertama sekolah aku temankan walau aku tahu dia berani...aku tak rela anak2 aku dibuli..seperti Abang dia waktu Darjah 1....
Sesungguhnya puteraku ini sangat rapat dengan aku...sejak dari kecil sehingga dewasa dia tak pernah melawan..

Adik...sesungguhnya ibu tak mampu nak hadap kehilangan adik dari dalam hidup ibu...seksa merindu setiap saat dan detik...setiap waktu terluang...fikiran ini akan terbayangkan adik...setiap sudut rumah...setiap barangan milik adik...setiap makanan kesukaan adik..setiap masakan kegemaran adik...adik banyak mengajar ibu tentang kehidupan masa kini...
Allahu....tidak mudah menghadapi hari hari yang sukar....kerinduan membelengu ...apa saja ibu buat adik tetap di ingat..kemana saja ibu pergi...sehinggakan membeli buah tangan setiap kali melancung pun..ibu tetap beli untuk adik....adik sentiasa ada dimana2...terutama dalam doa ibu...

Tidak mudah semua ini....bagi yang merasai akan tahu payah dan deritanya...semuga adik tabah dan tenang...adik tunggu ibu...pimpin ibu ke syurga....

Ibu sayang adik...ibu sayang abang...ibu sayang anak bongsu ibu...ibu sayang semua....
Innalillahiwainnahirajiun....ALLAHU AKBAR...SUBHANALLAH...

No comments:

Post a Comment