Tuesday, July 30, 2013

Bondaku ....23hb May 2013

"ina....biarlah Zerry tinggal dengan mak....mak sakit..".itulah ungkapan yg cukup membuat aku sakit tenat....sehingga kini dan itulah rayuan mak yang terakhir sebelom dia mula lemah dan tak berdaya...selera makan mak hilang....apa saja yang di tanya semua tak nak...mak dah tak keluar rumah semenjak mak tak kuat untuk berjalan...sedangkan didalam rumah pun mak goyang inikan pula luar rumah...aku tak benarkan mak ke kedai atau kemana saja tanpa teman....badan mak mula susut...makan pun jarang di jamah....
 
"Mak....Zerry akan tinggal dengan mak selagi dia tidak dipanggil untuk melanjutkan pelajaran....."itu janji aku pada mak....dan dia nak anak2 aku tinggal bersamanya....dia mahu anak2 aku sentiasa dengan dia....dan dia nak cucu kesayangan dia ni kekal tinggal dengan dia...tapi aku biarkan Amirul bersama mak jugak...
 
19hb May adalah hari terakhir aku jumpa mak ...mak memang dah lemah...dia minta aku picitkan kepala dia....sakit kepala katanya....minta aku suapkan air susu segar...minta aku picitkan kaki...Ya Allah...aku tak tau itulah kali terakhir aku buat untuk mak...semasa sakit mak selalu memandang aku dengan pandangan yang sungguh jauh dan sayu...aku selalu mengelak dari pandangannya...dalam hati aku takut sesuatu terjadi...tapi apa yang aku takutkan terjadi jugak bila mak menghembuskan nafas terakhir pada tanggal 23hb May 2013 .. ....
 
di rumah....aku begitu resah...mata ni tak mau lelap...macam ada sesuatu yang merunsingkan aku...aku asik teringatkan mak.......kepala ini berpusing mengingati setiap gerak geri mak dalam rumah...setiap patah perkataan walau di saat akhir hayat mak dia tak banyak bercakap...cuma memandang aku dan anak2 ke hulu ke hilir dalam rumah...memandang setiap gerak geri kami anak beranak dengan pandangan yang aku tak boleh tafsirkan...bila mata aku bertembung dengan mata mak...aku lihat ada kesedihan di wajahnya....aku tahu mak risaukan aku dan anak2...kehidupan aku dan anak2...kesedihan mak tentang aku dan anak2 cukup membuat aku sakit...keprihatinan mak pada aku dan anak2 ...macam kami tak boleh berdikari...kesungguhan mak memelihara kami macam kami ni baby...makan di sua...bukan pada kami anak beranak tapi pada anak cucu mak yang lain...tetapi kelebihan mak pada aku dan anak2...
 
"kak...kita bawak mak pergi hospital la...mak dah tak tahan sakit badan..tak boleh makan..."...itulah yang aku dan Kak Enon sedang berbincang nak bawak mak ke KPJ Seremban untuk pemeriksaan lanjut ...aku beritahu Abang Johar tentang cadangan ini....tapi kami tak sempat nak bawak mak sebab mak dah pergi dulu tinggalkan kami...
 
"Ko kat mane?...datang sini mak pengsan..." jam 12.45 am aku bergegas ke Keramat ....aku bagi salam pada mak....aku kejutkan mak....aku gerakkan mak...tapi mak tak beri respon ....aku cium mulut mak...dan waktu itu aku tau mak dah tinggalkan kami ...kerana tidak ada nafas berbunyi dari mulut mak...Allahuakbar...aku peluk mak sekuat hati aku...aku memang berjanji nak bawak mak pergi KPJ pada 1hb June...mak hembuskan nafas terakhirnya sewaktu dalam tidur...tanpa ada Kak Enon di sisi yang menjaga mak selama seminggu....mak tinggalkan kami akhirnya tanpa kami sedari...Ya Allah...Kau tempatkan lah mak disisi orang-orang yang beriman...
 
mak memang baik dan disenangi semua orang...anak cucu mak memang menyayangi mak kerana kasih sayang mak pada semua tidak berbelah bagi ....tapi aku tau mak berikan kelebihan pada aku dan anak2...kerana mak memang risaukan kehidupan aku bersama anak2...mak luahkan semua keresahan mak tentang aku pada kakak - kakak aku yang lain...mak banyak meluahkan perasaan mak pada Kak Enon...mak takut aku dan anak2 terabai ....mak pesan pada kakak-kakak supaya jaga aku dengan baik....
 
"Zerry....atok dah tak ade...."
"Mirul....atok dah tak ade..."
tak sampai 10 minit aku call, mereka memeluk tok dengan tangisan seperti anak-anak...meraung dan menangis semahunya...kerana tok tinggalkan mereka..."dik....bacakan surah yassin untuk atok.....". Heidi mengambil wuduk dan duduk memegang kaki atok sambil membaca surah yassin dengan airmata yang berlinang...anak ini memang cekal...tak seperti abang-abangnya...yang terkedu ditepi tubuh atok yang kaku....Allahuakbar...melihat tangisan anak2 aku seperti hilang upaya untuk memujuk mereka....biarkanlah mereka sebentar....
 
"Kak...kita bawak mak balik Pantai....". Itu rumah mak dan tempat kami diberi makan dengan penuh kasih sayang yang tak terhingga oleh mak...biarpun hanya dengan nasi dan lauk ikan goreng ...mak tetap akan suruh kami makan..."mak tak masak ari nih...". Itulah ungkapan mak setiap kali anak cucu balik kalau mak tak masak...."kitorang bukan datang nak makan la mak...kitorang nak ajak mak melalak...". Pala bapak.." ..itulah ungkapan mak bila kami bergurau...dan dia akan bangun dan sibuk nak kedapur ....bila mak ke dapur aku akan halau mak pergi duduk depan...itulah mak...sesiapa saja yang datang kerumah mesti makan nasi...
 
kini tidak ada lagi yang nak paksa kami makan bila pergi umah mak...tak ada sesiapa lagi yang sibuk ke dapur nak jamu kami....Ya Allah...aku rindukan mak waktu ini....terlalu rindu yang tak terbendung...aku rindu masakan mak...sambal kentang mak...sambal ayam mak...sambal ikan bilis mak....gulai mak...air nescafe mak yang terlebih susu....dan aku terlalu rindu senyum mak bila kami main-mainkan mak...Ya Allah...
 
semuga anak anakku...Amirul...Zerry...Heidi tidak lelah menziarah pusara atok setiap minggu...kerana kita adalah yang paling dekat dengan atok....semuga Allah permudahkan perjalanan atok ke sana...Aminyarabbalalamin....
 
 
AL FATIHAH
Bonda Kambarinis binti Jamaludin
02-03-1936 / 23-05-2013
 
****************************************************************************************************************
 
 

No comments:

Post a Comment